Kiedy złożyć wniosek?

Jak najszybciej, jeżeli potrzebujesz dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej. Prawo do świadczeń będziesz miał od dnia złożenia wniosku. 

Od czego zacząć? 

W Biurze Obsługi Interesantów należy złożyć wniosek (wzór wniosku w załączeniu) o wydanie decyzji w sprawie potwierdzenia  prawa do świadczeń opieki zdrowotnej  finansowanych ze środków publicznych osobie, która nie posiada ubezpieczenia zdrowotnego.

Dokumentem potwierdzającym prawo do świadczeń opieki zdrowotnej jest decyzja wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na miejsce zamieszkania świadczeniobiorcy, potwierdzająca to prawo.

Decyzja powinna zawierać numer PESEL świadczeniobiorcy.

Decyzję wydaje się po przedłożeniu przez świadczeniobiorcę dokumentów potwierdzających zamieszkiwanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz dokumentów potwierdzających:

a) posiadanie obywatelstwa polskiego lub

b) posiadanie statusu uchodźcy, lub

c) objęcie ochroną uzupełniającą, lub

d) posiadanie zezwolenia na pobyt czasowy udzielonego w związku z okolicznością, o której mowa w art. 159 ust. 1 pkt 1 lit. c lub d ustawy z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach.

O czym wnioskodawca wiedzieć powinien?

Po złożeniu wniosku przeprowadzany jest wywiad środowiskowy przez pracowników socjalnych Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie mieszczącego się w Tarnobrzegu przy ul. Kopernika 3 mający na celu ustalenie sytuacji dochodowej i majątkowa wnioskodawcy, a w szczególności: spełnienie kryterium dochodowego, o którym mowa w art. 8 ustawy o pomocy społecznej co do których nie stwierdzono okoliczności, o której mowa w art. 12 tej ustawy.

Kryterium dochodowe: 776 zł dla osoby samotnie gospodarującej lub 600 zł dla osoby w rodzinie.

Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

Wniosek można złożyć:

  • osobiście w Biurze Obsługi Interesantów Urzędu Miasta
     
  • w MOPR ul. Kopernika 3,

  • listownie przez operatora pocztowego

  • za pomocą platformy ePUAP, na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /43m87xibay/skrytka

Ile trzeba płacić za załatwienie sprawy?

Od wniosku nie pobiera się opłaty skarbowej.

Jak długo czeka się na załatwienie sprawy?

Potwierdzenie prawa do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych dokonywane jest w formie decyzji, w terminie do miesiąca od daty złożenia wniosku, poza sytuacjami szczególnymi w których mają zastosowanie inne terminy określone w KPA.

Wydanie decyzji administracyjnej poprzedzone jest przeprowadzeniem wywiadu środowiskowego. Wywiad przeprowadzany jest w terminie 14 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o konieczności jego przeprowadzenia.

W jaki sposób odebrać decyzję?

Decyzję potwierdzającą prawo do świadczeń opieki zdrowotnej lub decyzję o odmowie wnioskodawca otrzyma na piśmie na wskazany przez wnioskodawcę adres, decyzję równocześnie otrzymuje Podkarpacki Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia i placówka, która udzieliła świadczeń opieki zdrowotnej.

Tryb odwoławczy:

Od decyzji administracyjnej przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem  Prezydenta Miasta Tarnobrzega w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji. Odwołanie nie podlega opłatom.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 1285 ze zm.)

- Ustawa z dnia 12 marca 20014 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2021 r. poz. 2268 ze zm.)

- Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2021 r., poz.735 ze zm.)

Uwagi:

Prawo do świadczeń opieki zdrowotnej przysługuje przez okres 90 dni od dnia określonego w decyzji, którym jest:

- dzień złożenia wniosku,

- w przypadku udzielania świadczeń w stanie nagłym (szpital) - dzień udzielenia świadczenia.

WAŻNE

Osoba, której wydano decyzję na podstawie art. 54 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych jest obowiązana niezwłocznie poinformować wójta (burmistrza, prezydenta) gminy właściwej ze względu na swoje miejsce zamieszkania o:

1) każdej zmianie w sytuacji dochodowej lub majątkowej;

2) objęciu ubezpieczeniem zdrowotnym, celem stwierdzenia wygaśnięcia decyzji potwierdzającej prawo do opieki zdrowotnej.

 

Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.

 

Kontakt:
Wydział Edukacji, Zdrowia, Sportu i Kultury 
tel. 822 65 70, wew. 207