Rejestracja jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Środowisko, rolnictwo |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska |
Kto może wystąpić z wnioskiem?
Z wnioskiem o rejestrację może wystąpić właściciel jachtu lub innej jednostki pływającej o długości do 24 m, przeznaczonej lub używanej do uprawiania sportu lub rekreacji oraz połowu ryb tj.
a) jachtu lub jednostki pływającej używanej do amatorskiego połowu ryb, o długości większej niż 7,5 m lub napędzie mechanicznym o mocy większej niż 15 kW,
b) jachtu lub innej jednostki pływającej uprawiającej żeglugę międzynarodową, niezależnie od wielkości i mocy napędu,
c) jednostki pływającej używanej do połowów rybackich.
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy:
1) Dowód własności jednostki pływającej, którym może być w szczególności:
a) Faktura VAT,
b) Umowa sprzedaży, zamiany, darowizny,
c) Prawomocne orzeczenie sądu rozstrzygające o prawie własności
d) W przypadku jednostek budowanych systemem gospodarczym-pisemne oświadczenie budowniczego. Składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści:” Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia” Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
2) formularz wniosku zawierający informację o:
a) Właścicielu i współwłaścicielach oraz armatorze, jeżeli nie jest nim właściciel:
- imię i nazwiska albo nazwę,
- PESEL albo datę i wskazanie miejsca urodzenia, jeżeli numer PESEL nie został nadany-w przypadku osób fizycznych,
- NIP w przypadku osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej albo inny odpowiedni identyfikator-w przypadku podmiotów zagranicznych,
- adres zamieszkania albo adres siedziby,
- adres do doręczeń na terenie Rzeczypospolitej Polskiej,
b) Rejestracji w innym rejestrze w kraju lub za granicą, jeżeli jednostka pływająca była zarejestrowana:
- wskazanie organu poprzedniej rejestracji,
- datę rejestracji i wykreślenia z rejestru,
c) Numerze identyfikacyjnym albo indywidualnym numerze identyfikacyjnym (INI), jeżeli został nadany,
d) Zamiarze eksploatowania jednostki pływającej na wodach: morskich albo śródlądowych, albo morskich i śródlądowych,
e) Zamiarze używania jednostki pływającej do celów rekreacyjnych lub komercyjnych,
f) Zamiarze używania jednostki pływającej do :
- amatorskiego połowu ryb,
- połowów rybackich,
- rybołówstwa rekreacyjnego w rozumieniu art.2. ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 19 grudnia 2014 r. o rybołówstwie morskim,
g) Nazwie jednostki pływającej, o ile została nadana przez właściciela,
h) Porcie macierzystym jednostki pływającej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
i) Rodzaju napędu jednostki pływającej, a w przypadku napędu mechanicznego, także o jego mocy,
j) Marce i modelu lub typie jednostki pływającej,
k) Podstawowych wymiarach i parametrach jednostki pływającej,
l) Materiale głównym, z którego zbudowany jest kadłub jednostki pływającej,
m) Roku budowy i producencie jednostki pływającej,
n) Sygnale rozpoznawczym(Call Sign) i morskim radiowym numerze identyfikacyjnym MMSI, jeżeli zostały nadane,
o) Maksymalnej dopuszczalnej liczbie osób na pokładzie jednostki pływającej, jeżeli została określona w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot,
p) Dopuszczalnej sile wiatru oraz znaczącej wysokości fali, jeżeli zostały określone w deklaracji zgodności CE lub innej dokumentacji wydanej przez upoważniony podmiot.
3) Dokumenty lub materiały potwierdzające informacje, o których mowa w pkt 2 lit. a-c oraz i-p
4) Dowód wniesienia opłaty za rozpatrzenie wniosku,
5) Dokumenty i materiały, o których mowa w pkt 1i3 , a także dokument zawierający zgodę właściciela jednostki pływającej na uprawianie żeglugi przez armatora, deklarację zgodności CE jednostki pływającej oraz silnika, jeżeli były wydane.
Opłaty:
1) Za rozpatrzenie wniosku o:
a) Rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego,
b) Zmianę danych w rejestrze i wydanie dokumentu rejestracyjnego,
c) Wydanie wtórnika dokumentu rejestracyjnego
pobiera się opłatę w wysokości 80 zł
2) Za rozpatrzenie wniosku o wydanie odpisu lub wyciągu z rejestru jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m pobiera się opłatę w wysokości 15 zł,
3) Za rozpatrzenie wniosku o rejestrację i wydanie dokumentu rejestracyjnego w przypadku, o których mowa w art. 28 ust.2 ustawy z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestrację jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m pobiera się opłatę w wysokości 60 zł.
Opłatę można uiszczać : w kasie Urzędu Miasta Tarnobrzega znajdującej się w budynku Urzędu przy ul. Mickiewicza 7 w godz. 7:30 – 15:30 lub na rachunek bankowy Urzędu Miasta Tarnobrzega PKO S.A.I o/Tarnobrzeg nr 18124027441111000039909547
Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
1) Osobiście w Biurze Obsługi Interesantów,
2) W wersji elektronicznej - za pomocą dedykowanej Elektronicznej Skrzynki Podawczej
3) Listownie przez operatora pocztowego,
4) Wnioski można składać w dowolnie wybranym organie rejestrującym tj. starosta, prezydent miast na prawach powiatu oraz wskazanych związkach sportowych (Polski Związek Żeglarski oraz Polski Związek Motorowodny i Narciarstwa Wodnego)
Termin załatwienia sprawy:
1) Wpis do rejestru do 30 dni od dnia złożenia kompletnego wniosku,
2) Wydanie zaświadczenia o złożeniu wniosku o rejestrację do 7 dni
Tryb odwoławczy:
Od decyzji organu rejestrującego przysługuje odwołanie do :
1) Ministra właściwego do spraw gospodarki morskiej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach morskich albo na wodach morskich i śródlądowych,
2) Ministra właściwego do spraw żeglugi śródlądowej – w przypadku jednostki pływającej, co do której we wniosku o rejestrację zawarto informację o zamiarze jej eksploatowania na wodach śródlądowych.
Podstawa prawna:
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2018 r. o rejestracji jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m (Dz. U. z 2018 r. poz.1137),
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 17 kwietnia 2020 r. w sprawie rejestracji jachtów i innych jednostek pływających do długości 24 m.
- Rozporządzenie Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 7 lutego 2020 r. w sprawie wysokości opłat związanych z rejestracją jachtów i innych jednostek pływających o długości do 24 m
Uwagi:
Strona z wnioskami (rezerwacja numeru, rejestracja jednostki, zmiana danych jednostki, odpis-wyciąg, wydanie wtórnika, zbycie, nabycie, wykreślenie z rejestru)
Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.