W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Tarnobrzega

ul. Kościuszki 32
39-400 Tarnobrzeg

tel. centrala: (+48) 15 822 65 70
fax: (+48) 15 822 52 81
e-mail: um@um.tarnobrzeg.pl

skrzynka podawcza
e-PUAP Urzędu Miasta Tarnobrzega
:
/43m87xibay/skrytka

NIP: 867 000 76 81
Regon: 830413509

Zastrzeżenie lub cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy inne
Komórka odpowiedzialna Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego

Kto może wystąpić z wnioskiem ? 

Osoba pełnoletnia, której dane są gromadzone w rejestrze PESEL może dokonać zastrzeżenia i cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy:

Wniosek o zastrzeżenie albo cofnięcie zastrzeżenia numeru PESEL,

- w przypadku obywatela polskiego do wglądu ważny dowód osobisty lub ważny paszport, a w przypadku nie posiadania ww. dokumentów inny dokument zawierający fotografię osoby. W przypadku nieposiadania żadnego z ww. dokumentów tożsamość osoby jest weryfikowana na podstawie danych zawartych w rejestrze PESEL oraz 
w Rejestrze Dowodów Osobistych,

- w przypadku osoby, która nabyła obywatelstwo polskie do wglądu dokumentu podróży lub innego dokumentu stwierdzającego tożsamość,

- w przypadku cudzoziemców do wglądu dokument podróży lub inny dokument potwierdzający tożsamość i obywatelstwo (cudzoziemcy posiadający status "UKR" mogą przedstawić inny dokument, jeżeli dokument ten jest wpisany w rejestrze PESEL),

- w przypadku gdy wniosek składa opiekun lub kurator do wglądu dokument potwierdzający sprawowanie funkcji opiekuna lub kuratora,

- pełnomocnictwo szczególne do dokonania zastrzeżenia numeru PESEL w przypadku działania przez pełnomocnika oraz do wglądu dokument tożsamości pełnomocnika, a także do wglądu dokument, który pozwoli uprawdopodobnić niemożność stawienia się osobiście w urzędzie przez osobę, która chce dokonać zastrzeżenia numeru PESEL

(UWAGA: możliwość zastrzeżenia numeru PESEL przez pełnomocnika dotyczy tylko osób, które nie mogą złożyć wniosku osobiście z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody).

Wniosek składa się osobiście w organie dowolnej gminy. W imieniu osoby ubezwłasnowolnionej wniosek składa opiekun albo kurator. Zastrzeżenia numeru PESEL można dokonać przez pełnomocnika wyłącznie w przypadku gdy wnioskodawca nie może stawić się w siedzibie organu gminy z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody. Pełnomocnik nie może dokonać cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.

Zastrzeżenia oraz cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL można także dokonać za pośrednictwem usługi elektronicznej udostępnionej przez ministra właściwego do spraw informatyzacji bez konieczności składa wnioski w siedzibie organu gminy. Nie jest możliwe złożenie wniosku za pośrednictwem ww. usługi elektronicznej przez opiekuna lub kuratora, a także przez pełnomocnika.

Opłaty:

Zgłoszenie zastrzeżenia oraz cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL nie podlega opłacie.

Opłacie skarbowej 17 zł podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (nie dotyczy jeżeli pełnomocnictwo udzielane jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu).

 

Wpłaty można uiszczać:

  • w kasie  Urzędu Miasta Tarnobrzega znajdującej się w budynku Urzędu przy ul. Mickiewicza 7, w godzinach 7:30 – 15:30

  • na rachunek bankowy Urzędu Miasta Tarnobrzega
    PKO S.A. I o/Tarnobrzeg  nr 18124027441111000039909547

Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

  1. Wniosek można złożyć osobiście w Biurze Obsługi Interesanta 
    Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego,
    ul. Mickiewicza 7, parter, pokój nr 1 lub 2

  2. Wniosek można złożyć również drogą elektroniczną.

Termin załatwienia sprawy:

Niezwłocznie.

Tryb odwoławczy: 

Brak.

Podstawa prawa:

- Ustawa z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności (tekst jednolity: Dz.U.2024, poz.736)

- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jednolity: Dz.U. 2023, poz. 2111 z późn.zm.)

- Rozporządzenie Ministra Cyfryzacji z dnia 7 listopada 2023 r. w sprawie określenia wzorów i sposobu wypełniania wniosków stosowanych przy zastrzeganiu albo cofaniu zastrzeżenia numeru PESEL .

Uwagi:

Wszelkie informacje dotyczące zastrzeżenia numeru PESEL - 
https://www.gov.pl/web/gov/zastrzez-lub-cofnij-zastrzezenie-numeru-pesel-podopiecznego-lub-innej-osoby

 

 

Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.

 

Kontakt:
Wydział Spraw Obywatelskich i Zarządzania Kryzysowego
telefon: 15 8181243, 15 8181220, 15 8181244, 15 8181234

Załączniki

Powiadom znajomego