Wydanie odpisu aktu stanu cywilnego
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | akta stanu cywilnego |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Urząd Stanu Cywilnego |
Kto może wystąpić z wnioskiem:
Odpisy aktów stanu cywilnego i zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby wydaje się na wniosek:
- osoby, której stan cywilny został w akcie stwierdzony,
- wstępnego (rodzica, dziadka, babci),
- zstępnego (dziecka, wnuka),
- rodzeństwa,
- małżonka,
- przedstawiciela ustawowego,
- opiekuna,
- sądu, prokuratora,
- organów administracji publicznej, jeżeli jest to konieczne do realizacji ich ustawowych zadań,
- Odpisy i zaświadczenia z rejestru stanu cywilnego mogą być również wydane na wniosek innych osób, niż wyżej wymienione, które wykażą w tym interes prawny oraz na wniosek organizacji społecznej, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi takiej organizacji i gdy przemawia za tym interes społeczny
- Wnioskodawca może działać przez pełnomocnika.
Pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy:
- wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego (załącznik nr 1)
- oryginał pełnomocnictwa lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa, jeżeli wnioskodawca działa przez pełnomocnika,
- oryginał dowodu uiszczenia opłaty skarbowej lub wydruk (skan wydruku) przelewu bankowego
- dokument wykazujący interes prawny - w przypadku osób, które nie są rodzicami, dziadkami, dziećmi, wnukami, rodzeństwem lub małżonkiem osoby, której akt dotyczy,
Opłaty:
- opłata skarbowa w kwocie 33,00 zł za wydanie odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego
- Opłata skarbowa w kwocie 22,00 zł za wydanie odpisu skróconego aktu stanu cywilnego
- opłata skarbowa od pełnomocnictwa - 17 zł, za wyjątkiem pełnomocnictw udzielonych małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu, które zwolnione są z opłaty skarbowej.
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24 zł,
- tłumaczenie urzędowe - 17 zł,
- Zwolnienia z opłaty skarbowej za wydanie odpisu lub zaświadczenia określa ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej.
Sposób i miejsce złożenia dokumentu:
Wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego lub zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby składa się w dowolnym urzędzie stanu cywilnego na terenie całego kraju osobiście lub za pomocą elektronicznej platformy e-PUAP
Termin załatwienia sprawy:
- odpisy aktów stanu cywilnego sporządzonych w USC Tarnobrzeg - wydaje się niezwłocznie,
- odpisy aktów stanu cywilnego sporządzonych w innych USC przeniesione już do rejestru stanu cywilnego - wydaje się niezwłocznie,
- odpisy aktów stanu cywilnego wymagające uprzedniego zamówienia w innym USC wydaje się w terminie do 10 dni roboczych,
- zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby - wydaje się niezwłocznie, a w przypadkach wymagających prowadzenia postępowania wyjaśniającego – do 10 dni roboczych,
- tłumaczenie urzędowe wydaje się w terminie wyznaczonym dla wydania odpisu aktu stanu cywilnego, do którego ma być ono załączone.
Tryb odwoławczy:
Tryb odwoławczy występuje tylko w przypadku wydania decyzji odmownej. Odwołanie wnosi się do Wojewody Podkarpackiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, za pośrednictwem Kierownika USC, który wydał decyzję.
Podstawa Prawna:
- Ustawa z dnia 28 listopada 2014r. Prawo o aktach stanu cywilnego.
Uwagi:
Odpis aktu stanu cywilnego i zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby mogą zostać wydane, na wniosek, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym.
Odpisy aktu stanu cywilnego w formie elektronicznej funkcjonują tylko w obiegu elektronicznym i mogą być wykorzystywane wyłącznie w systemach informatycznych instytucji, do których są przekazywane w sposób elektroniczny. Wydruk odpisu w formie elektronicznej nie jest dokumentem urzędowym
Jeśli odpis skrócony aktu stanu cywilnego ma być przedłożony w jednym z państw członkowskich Unii Europejskiej, osoba uprawniona do pobrania odpisu aktu stanu cywilnego może, po złożeniu stosownego wniosku, otrzymać urzędowe tłumaczenie tego dokumentu sporządzone na podstawie ustawy z dnia 4 kwietnia 2019r. o przedkładaniu niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich Unii Europejskiej.
Opłaty można dokonać w kasie Urzędu Miasta Tarnobrzega, lub przelewem na konto nr 18124027441111000039909547
Godziny pracy USC poniedziałek, środa, czwartek, piątek 7:30-15:30, wtorek 7:30-16:30
Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.