Wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów
Wersja strony w formacie XMLKategoria sprawy | Środowisko, rolnictwo |
---|---|
Komórka odpowiedzialna | Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska |
Kto może wystąpić z wnioskiem?
Podmiot zamierzający prowadzić działalność polegającą na zbieraniu odpadów
Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy:
1) Wniosek podmiotu zamierzającego prowadzić zbieranie odpadów zawierający:
- numer identyfikacji podatkowej (NIP) posiadacza odpadów;
- wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidzianych do zbierania;
- oznaczenie miejsca zbierania odpadów;
- wskazanie:
- miejsca i sposobu magazynowania oraz rodzaju magazynowanych odpadów,
- maksymalnej masy poszczególnych rodzajów odpadów i maksymalnej łącznej masy wszystkich rodzajów odpadów, które mogą być magazynowane w tym samym czasie oraz które mogą być magazynowane w okresie roku,
- największej masy odpadów, które mogłyby być magazynowane w tym samym czasie w instalacji, obiekcie budowlanym lub jego części lub innym miejscu magazynowania odpadów, wynikającej z wymiarów instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów,
- całkowitej pojemności (wyrażonej w Mg) instalacji, obiektu budowlanego lub jego części lub innego miejsca magazynowania odpadów;
- szczegółowy opis stosowanej metody lub metod zbierania odpadów;
- przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów, ze szczególnym uwzględnieniem kwalifikacji zawodowych lub przeszkolenia pracowników oraz liczby i jakości posiadanych instalacji i urządzeń odpowiadających wymaganiom ochrony środowiska;
- określenie przewidywanego okresu wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów,
- proponowaną formę i wysokość zabezpieczenia roszczeń, o którym mowa w art. 48a ustawy o odpadach;
- opis czynności, które zostaną podjęte w przypadku zakończenia działalności objętej zezwoleniem i związanej z tym ochrony terenu, na którym działalność ta była prowadzona;
- informacje wymagane na podstawie odrębnych przepisów.
2) Załączniki do wniosku:
- dokument potwierdzający, że wnioskodawca jest uprawniony do występowania w obrocie prawnym;
- kserokopia dokumentu potwierdzającego, że wnioskodawca posiada tytuł prawny do terenu, na którym magazynuje odpady;
- do wniosku o zezwolenie na zbieranie odpadów niebezpiecznych lub zbieranie odpadów komunalnych lub odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych, posiadacz odpadów, z wyłączeniem jednostek budżetowych, dołącza dokument potwierdzający prawo własności, prawo użytkowania wieczystego, prawo użytkowania albo umowę dzierżawy nieruchomości, o której mowa w art. 41b ustawy o odpadach;
- decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, na podstawie art. 72 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- operat przeciwpożarowy, o którym mowa w art. 42 ust. 4b pkt 1 ustawy o odpadach (z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne oraz z wyłączeniem zakładu stwarzającego zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej);
- postanowienie, o którym mowa w art. 42 ust. 4c ustawy o odpadach ( z wyłączeniem postępowań obejmujących wyłącznie odpady niepalne oraz z wyłączeniem zakładu stwarzającego zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej);
- zaświadczenia o niekaralności, o których mowa w art. 42 ust. 3a pkt 1 i 2 ustawy o odpadach;
- oświadczenia składane pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań:
- oświadczenie o niekaralności, o którym mowa w art. 42 ust. 3a pkt 3 ustawy o odpadach;
- oświadczenie, że w stosunku do posiadacza odpadów będącego osobą:
- fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą,
- prawną albo jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej/wspólnika, prokurenta, członka zarządu lub członka rady nadzorczej tego posiadacza odpadów prowadzącego działalność gospodarczą jak o osoba fizyczna w ostatnich 10 latach nie wydano ostatecznej decyzji o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów lub nie wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjnej kary pieniężnej, o której mowa w art. 194 ustawy, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł;
- oświadczenie, że wspólnik, prokurent, członek zarządu lub członek rady nadzorczej posiadacza odpadów nie jest lub nie był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu innego przedsiębiorcy:
- w stosunku do którego w ostatnich 10 latach wydano ostateczną decyzję o cofnięciu zezwolenia na zbieranie odpadów, zezwolenia na przetwarzanie odpadów, zezwolenia na zbieranie i przetwarzanie odpadów lub pozwolenia na wytwarzanie odpadów uwzględniającego zbieranie i przetwarzanie odpadów
lub
- któremu wymierzono co najmniej trzykrotnie administracyjną karę pieniężną, o której mowa w art. 194 ustawy, w ostatnich 10 latach, w wysokości przekraczającej łącznie kwotę 150 000 zł; za naruszenia popełnione w czasie, gdy jest lub był wspólnikiem, prokurentem, członkiem rady nadzorczej lub członkiem zarządu tego innego przedsiębiorcy;
- decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o której mowa w art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, w przypadku gdy dla terenu, którego wniosek dotyczy, nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, chyba że uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu nie jest wymagane;
- do wniosku o wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, poprzedzonych decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach wydaną w postępowaniu wymagającym udziału społeczeństwa, dołącza się załącznik graficzny określający przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie, o ile dołączenie tego załącznika było wymagane przez przepisy obowiązujące w dniu złożenia wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, w szczególności mapę, o której mowa w art. 74 ust. 1 pkt 3a ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;
- dokument potwierdzający dokonanie opłaty skarbowej.
W załączeniu wzór wniosku (druk do wypełnienia – formularz wniosku nie jest obligatoryjny)
Opłaty:
616 zł – opłata skarbowa za wydanie zezwolenia
Opłata skarbowa za przedłużenie terminu ważności lub zmianę warunków zezwolenia, jeżeli:
- dotyczy przedłużenia terminu ważności lub rozszerzenia zakresu działalności – 50 % stawki za wydanie zezwolenia,
- treścią zmiany jest kolejny rodzaj działalności – 100% stawki za wydanie zezwolenia.
Opłatę należy uiścić:
- w kasie Urzędu Miasta Tarnobrzega znajdującej się w budynku Urzędu przy ul. Mickiewicza 7, w godzinach 7:30 – 15:30
lub - na rachunek bankowy Urzędu Miasta Tarnobrzega PKO S.A. I o/Tarnobrzeg nr 18124027441111000039909547
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Sposób i miejsce złożenia dokumentów:
1) osobiście w Biurze Obsługi Interesantów
2) listownie przez operatora pocztowego
3) za pomocą platformy ePUAP, na adres elektronicznej skrzynki podawczej: /43m87xibay/skrytka
Termin załatwienia sprawy:
W ciągu miesiąca. W sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy.
Tryb odwoławczy:
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego we Wrocławiu pl. Powstańców Warszawy 1 za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia doręczenia stronie decyzji.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Podstawa prawna:
- art. 41, art. 43-44 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2021 r. poz. 779, z późn. zm.),
- część III pkt 43c, pkt 46 załącznika do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. z 2021 r. poz. 1923),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2021 poz. 735 z późn. zm. ).
Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.