W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Tarnobrzega

ul. Kościuszki 32
39-400 Tarnobrzeg

tel. centrala: (+48) 15 822 65 70
fax: (+48) 15 822 52 81
e-mail: um@um.tarnobrzeg.pl

skrzynka podawcza
e-PUAP Urzędu Miasta Tarnobrzega
:
/43m87xibay/skrytka

NIP: 867 000 76 81
Regon: 830413509

Informacja dotycząca opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Środowisko, rolnictwo
Komórka odpowiedzialna Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska

Informacja dotycząca opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej

Uprzejmie informujemy, , że w związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2018 r. ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (t.j.Dz.U.z 2022r. poz.2625 z późn. zm.)wprowadzono opłaty za usługi wodne wynikające z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2  robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji przez wyłączenie więcej niż 70 % powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej.

Osoby fizyczne, osoby prawne,jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej będące :

  1. właścicielami nieruchomości lub obiektów budowlanych,

  2. posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych,

  3. użytkownikami wieczystymi gruntów, 

  4. posiadaczami nieruchomości lub ich części albo obiektów budowlanych lub ich części, stanowiących własność Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego,

zobowiązane są do uiszczenia opłaty za usługi wodne zwanej opłatą retencyjną.

Zgodnie z art.270 ust.7 w/w ustawy wysokość opłaty za usługi wodne 
za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej na skutek wykonywania 
na nieruchomości o powierzchni powyżej 3500 m2  robót lub obiektów budowlanych trwale związanych z gruntem, mających wpływ na zmniejszenie naturalnej retencji przez wyłączenie więcej niż 70 % powierzchni nieruchomości z powierzchni biologicznie czynnej na obszarach nieujętych w systemy kanalizacji otwartej lub zamkniętej zależy odpowiednio od wielkości powierzchni uszczelnionej, rozumianej jako powierzchnia zabudowana wyłączona z powierzchni biologicznie czynnej oraz zastosowania kompensacji retencyjnej.

Wysokość w/w opłaty ustala się jako iloczyn jednostkowej stawki opłaty, wyrażonej w m2 wielkości utraconej powierzchni biologicznie czynnej oraz czasu wyrażonego w latach. Ustalając wysokość opłaty uwzględnia się okres rozliczeniowy, wynoszący kwartał.

W myśl zapisu znowelizowanego art.552 ust.2a pkt 2 i ust.2b pkt 2 ustawy Prawo wodne podmioty obowiązane do ponoszenia opłat za usługi wodne 
są obowiązane składać Prezydentowi Miasta oświadczenia zgodnie z załączonym wzorem w terminie 30 dni od dnia, w którym upływa dzień przypadający na koniec każdego kwartału.

Wpływy z opłat z tytułu zmniejszenia naturalnej retencji stanowią w 90%przychód Wód Polskich, a w 10% dochód budżetu gminy. Do opłat stosuje się przepisy działu II ustawy – Ordynacja podatkowa.

Na podstawie art.269 ust.2i ust.3 ustawy Prawo wodne z opłaty retencyjnej zwolnione są jezdnie dróg publicznych oraz drogi kolejowe, z których wody opadowe lub roztopowe są odprowadzane do wód lub do ziemi przy pomocy urządzeń wodnych umożliwiających retencję lub infiltrację tych wód oraz kościoły i inne związki wyznaniowe.

Wobec powyższego podmioty, których nieruchomości są zagospodarowane 
w sposób zmniejszający naturalną retencję terenową w stopniu przewidzianym ustawą, a do których nie wpłynęła indywidualna prośba o złożenie oświadczenia, winne są wypełnić oświadczenie zgodnie z załączonym wzorem i dostarczyć Prezydentowi Miasta w terminie określonym w ustawie Prawo wodne:

  • za pośrednictwem poczty na adres :Prezydent Miasta Tarnobrzega , ul. Kościuszki 32, 39-400 Tarnobrzeg, 

  • do Kancelarii Urzędu Miasta Tarnobrzega, lub do Biura Obsługi Interesantów, sektor A, sala 1, stanowisko 5: Edukacja, Zdrowie, Kultura i Sport, Komunalny i Środowisko, Fundusze Pomocowe, ul. Mickiewicza 7,39-400 Tarnobrzeg w godzinach pracy urzędu,

  • za pośrednictwem platformy ePUP

 

 

UWAGA:

Jeśli na dzień wprowadzenia niniejszego zobowiązania podmiot podlegał obowiązkowi składania oświadczenia woli i wnoszenia opłaty, a dotychczas tego nie uczynił – konieczne jest złożenie oświadczeń zaległych obejmujący cały okres istnienia obowiązku  tj. od 1 stycznia 2018 r.                     

 

Kontakt:
Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska
nr telefonu 15 8181 224

Załączniki

Klauzula RODO docx, 19 kB

Powiadom znajomego