W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Kontakt

Urząd Miasta Tarnobrzega

ul. Kościuszki 32
39-400 Tarnobrzeg

tel. centrala: (+48) 15 822 65 70
fax: (+48) 15 822 52 81
e-mail: um@um.tarnobrzeg.pl

skrzynka podawcza
e-PUAP Urzędu Miasta Tarnobrzega
:
/43m87xibay/skrytka

NIP: 867 000 76 81
Regon: 830413509

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko

Wersja strony w formacie XML
Szczegóły
Kategoria sprawy Środowisko, rolnictwo
Komórka odpowiedzialna Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska

Kto może wystąpić z wnioskiem ? 

  • osoba prawna 

  • osoba fizyczna

planująca podjęcie realizacji przedsięwzięcia mogącego zawsze znacząco oddziaływać na środowisko lub mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.

Wymagane dokumenty do załatwienia sprawy:

1) Wniosek (druk do wypełnienia - formularz wniosku nie jest obligatoryjny)

2) Załączniki 

A. pełnomocnictwo w oryginale lub jego urzędowo poświadczony odpis, jeśli Wnioskodawca działa przez pełnomocnika;

B. w przypadku przedsięwzięć mogących zawsze znacząco oddziaływać na środowisko - raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko (w formie pisemnej oraz na informatycznym nośniku danych z jej zapisem w formie elektronicznej w liczbie odpowiednio po cztery egzemplarze), a w przypadku gdy wnioskodawca wystąpił o ustalenie zakresu raportu w trybie art. 69 ustawy ooś- kartę informacyjną przedsięwzięcia (w formie pisemnej oraz na informatycznym nośniku danych z jej zapisem w formie elektronicznej w liczbie odpowiednio po cztery egzemplarze); Raport powinien zawierać informacje (art. 66 ustawy ooś) umożliwiające analizę kryteriów uwzględnianych w ramach oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (art. 62 ust. 1 ustawy ooś), w szczególności: 

a) opis planowanego przedsięwzięcia

b) opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko

c) opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami;

d) opis krajobrazu, w którym dane przedsięwzięcie ma być zlokalizowane;

e) informacje na temat powiązań z innymi przedsięwzięciami realizowanymi, zrealizowanymi lub planowanymi w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem;

f) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia

g) opis wariantów uwzględniający szczególne cechy przedsięwzięcia lub jego oddziaływania,

h) określenie przewidywanego oddziaływania analizowanych wariantów na środowisko

i) opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko

j) opis przewidywanych działań mających na celu unikanie, zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko

k) odniesienie się do celów środowiskowych wynikających z dokumentów strategicznych istotnych z punktu widzenia realizacji przedsięwzięcia;

l) analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;

m) przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na etapie jego realizacji i eksploatacji lub użytkowania

n) oświadczenie autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, o spełnieniu wymagań, o których mowa w art. 74a ust. 2 ustawy ooś

o) źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu

p) datę sporządzenia raportu, imię, nazwisko i podpis autora, a w przypadku gdy wykonawcą raportu jest zespół autorów - imię, nazwisko i podpis kierującego tym zespołem oraz imiona, nazwiska i podpisy członków zespołu autorów

C.  w przypadku przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko - kartę informacyjną przedsięwzięcia (w formie pisemnej oraz na informatycznym nośniku danych z jej zapisem w formie elektronicznej w liczbie odpowiednio po cztery egzemplarze), zawierającą podstawowe informacje o planowanym przedsięwzięciu (art.62a ustawy ooś), umożliwiające analizę kryteriów uwzględnianych przy badaniu potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko (art. 63 ust.1 ustawy ooś), w szczególności dane o:

a) rodzaju, cechach, skali i usytuowaniu przedsięwzięcia,

b) powierzchni zajmowanej nieruchomości, a także obiektu budowlanego oraz dotychczasowym sposobie ich wykorzystywania i pokryciu nieruchomości szatą roślinną,

c) rodzaju technologii,

d) ewentualnych wariantach przedsięwzięcia,przy czym w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej każdy z analizowanych wariantów drogi musi być dopuszczalny pod względem bezpieczeństwa ruchu drogowego

e) przewidywanej ilości wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii,

f) rozwiązaniach chroniących środowisko, 

g) rodzajach i przewidywanej ilości wprowadzanych do środowiska substancji lub energii przy zastosowaniu rozwiązań chroniących środowisko,

h) możliwym transgranicznym oddziaływaniu na środowisko,

i) obszarach podlegających ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody oraz korytarzach ekologicznych, znajdujących się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia,

j) wpływie planowanej drogi na bezpieczeństwo ruchu drogowego
w przypadku drogi w transeuropejskiej sieci drogowej,

k) przedsięwzięciach realizowanych i zrealizowanych, znajdujących się na terenie,na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia - w zakresie,w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,

l) ryzyku wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej,

m) przewidywanych ilościach i rodzajach wytwarzanych odpadów oraz ich wpływie na środowisko, 

n) pracach rozbiórkowych dotyczących przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko:

- z uwzględnieniem dostępnych wyników innych ocen wpływu na środowisko,przeprowadzonych na podstawie odrębnych przepisów,

- podpisaną przez autora, a w przypadku gdy wykonawcą karty jest zespół autorów - kierującego tym zespołem, wraz z podaniem imienia i nazwiska oraz daty sporządzenia karty informacyjnej przedsięwzięcia;

D. poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej, w postaci papierowej lub elektronicznej, obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz przewidywany obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę (w czterech egzemplarzach). W przypadku przedsięwzięć wymagających koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, koncesji na podziemne składowanie odpadów, koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złoża węglowodorów lub decyzji inwestycyjnej w celu wykonywania koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych na podstawie koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopaliny, a także decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli, zamiast kopii mapy ewidencyjnej - mapę przedstawiającą dane sytuacyjne i wysokościowe sporządzoną w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie (w czterech egzemplarzach).

E. Mapę (w postaci papierowej oraz elektronicznej), w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, wraz z wyznaczoną odległością 100 m od granic przewidywanego terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie (w czterech egzemplarzach).

W przypadku przedsięwzięć innych niż wymagające koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie kompleksu podziemnego składowania dwutlenku węgla, koncesji na wydobywanie kopalin ze złóż, koncesji na podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji, koncesji na podziemne składowanie odpadów, koncesji na podziemne składowanie dwutlenku węgla, decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych związanych z poszukiwaniem i rozpoznawaniem złoża węglowodorów lub decyzji inwestycyjnej w celu wykonywania koncesji na poszukiwanie i rozpoznawanie złoża węglowodorów oraz wydobywanie węglowodorów ze złoża, decyzji zatwierdzającej plan ruchu dla wykonywania robót geologicznych na podstawie koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złoża kopaliny, a także decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny, prowadzonych w granicach przestrzeni niestanowiącej części składowej nieruchomości gruntowej oraz przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli - mapę sporządza się na podkładzie wykonanym na podstawie kopii mapy ewidencyjnej, o której mowa w pkt D.

F. Wypis z rejestru gruntów lub inny dokument (w postaci papierowej lub elektronicznej), wydane przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków, pozwalający na ustalenie stron postępowania, zawierający co najmniej numer działki ewidencyjnej oraz, o ile zostały ujawnione: numer jej księgi wieczystej, imię i nazwisko albo nazwę oraz adres podmiotu ewidencyjnego, obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, przy czym: jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 10, nie wymaga się dołączenia ww. dokumentu.

W takiej sytuacji do wniosku należy dołączyć wydany przez organ prowadzący ewidencję gruntów i budynków dokument potwierdzający iż liczba stron przekracza 10

G. Analizę kosztów i korzyści, o której mowa w art. 10a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, bądź informację o braku obowiązku jej sporządzania wraz z uzasadnieniem (w czterech egzemplarzach). 

Opłaty:

1) 205 zł - za wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - część I ust. 45 załącznika do ustawy o opłacie skarbowej. Zwolnienia od opłaty skarbowej określa  art. 7 ustawy o opłacie skarbowej.

2) 17 zł - za złożenie dokumentu stwierdzającego  udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu,  wypisu lub kopii – od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) – część IV załącznika do ustawy o opłacie skarbowej. 

Zwolnione od opłaty skarbowej są m.in.:

- pełnomocnictwa poświadczone notarialnie lub przez uprawniony organ, upoważniające do odbioru dokumentów ,

- jeżeli pełnomocnictwo udzielone jest małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu,

- jeżeli mocodawcą jest podmiot określony w art. 7 pkt 1-5, 7 ustawy o opłacie skarbowej.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie decyzji oraz pełnomocnictwa.

Opłatę skarbową wpłaca się gotówką w kasie urzędu lub bezgotówkowo na rachunek Urzędu Miasta Tarnobrzega Bank PKO S.A. I Oddział Tarnobrzeg nr 18 1240 2744 1111 0000 3990 9547.

Sposób i miejsce złożenia dokumentów:

1) osobiście w Biurze Obsługi Interesantów

2) listownie przez operatora pocztowego

UWAGA! ZGODNIE Z OBOWIĄZUJĄCYMI REGULACJAMI PRAWNYMI NIE JEST MOŻLIWE W CHWILI OBECNEJ ZŁOŻENIE WSZYSTKICH ZAŁĄCZNIKÓW JEDYNIE W FORMIE ELEKTRONICZNEJ.

Zgodnie z art. 74 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (zwanej dalej „ustawą ooś”) nie jest możliwe przesłanie "Karty informacyjnej przedsięwzięcia" oraz „mapy w skali zapewniającej czytelność przedstawionych danych z zaznaczonym przewidywanym terenem, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz z zaznaczonym przewidywanym obszarem, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę”, jedynie w formie elektronicznej. To samo odnosi się do"Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko" składanego w toku postępowania w przypadku konieczności jego przedłożenia.Przesłanie w formie elektronicznej mapy przedstawiającej dane sytuacyjne i wysokościowe obejmującej obszar, na który oddziaływać będzie przedsięwzięcie jest akceptowalne jedynie w przypadku dopuszczalności takiej formy zgodnie z przepisami o geodezji i kartografii z uwzględnieniem przepisów Kodeksu postępowania administracyjnego.

Termin załatwienia sprawy:

W ciągu miesiąca, a w sprawie szczególnie skomplikowanej w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku. Do wyżej określonego terminu załatwienia sprawy nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu (art.35 § 5 Kodeksu postępowania administracyjnego).

Tryb odwoławczy: 

Od decyzji administracyjnej stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego  Kolegium Odwoławczego w Tarnobrzegu za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tarnobrzega w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.

Podstawa prawna:

- art. 3, art. 59 ust. 1 pkt 2, art. 61 ust. 1 pkt 1, ust. 2, art. 62 ust. 1, art. 62a, art. 63, art. 64, art. 65, art. 66, art. 68, art. 71 ust. 1, ust. 2 pkt 2, art. 72, art. 73, art. 74, art. 74a, art. 75 ust. 1 pkt 2, 4, ust. 4, art. 77, art. 78 ust. 1 pkt 1 lit. b), pkt. 2, ust. 4, art. 79, art. 80 - 82, art. 82a, art. 84, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko

- rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko

- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego;

- ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Uwagi

1) Zgodnie z art. 74 ust. 3a ustawy ooś, stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości znajdującej się w obszarze, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie w wariancie zaproponowanym przez wnioskodawcę, z zastrzeżeniem art. 81ust. 1 ustawy ooś. Przez obszar ten rozumie się:

a) przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obszar znajdujący się w odległości 100 m od granic tego terenu;

b) działki, na których w wyniku realizacji, eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia zostałyby przekroczone standardy jakości środowiska, 

c) działki znajdujące się w zasięgu znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia, które może wprowadzić ograniczenia w zagospodarowaniu nieruchomości, zgodnie z jej aktualnym przeznaczeniem.

2) Zgodnie z obowiązującymi regulacjami prawnymi nie jest możliwe w chwili obecnej złożenie wszystkich załączników jedynie w formie elektronicznej.

3) Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

 

Informacja o przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych znajduje się w załączniku "Klauzula RODO".
Prosimy o zapoznanie się z jej treścią.

 

Kontakt:
Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska 
tel. 15 81 81 246

Załączniki

Klauzula RODO docx, 19 kB
Wniosek docx, 20 kB

Powiadom znajomego